admin پنجشنبه 12 آذر 1394 10:36 ق.ظ نظرات ()
این یک موضوعی ایست که خیلی از افراد در گفتمانهای مختلف جلساتی را بر گزار میکنند و در موردش بحث وگفتگو میکنند بحث کردن در مورد مسائل و مشکلات اولا کاری بسیار پسنده است دوما باعث میشود که اطلاعات ردو بدل شود اما بحث کردن از روی عقل و منطق نه از روی قصد و غرض وتخریب من بارها گفته ام باید طوری بحث کرد که شخصیت و وقار هر تک تک بحث کننده زیر سوال نرود و پیامبر اکرم (ص) فرمودند که ار جدال و دعوا در مباحث حتی اگر هم حقبا شما باشد بپرهیزید

خداوند متعال به جهت گرامى داشت رسول خدا(ص)، حرمت نهادن به زنان آن حضرت را نیز ضرورى دانسته است و آنان را «امّهات المؤمنین»، (سوره احزاب، آیه 6، «النّبى اولى بالمؤمنین من انفسهم و ازواجه امّهاتهم») یعنى مادران مؤمنین قلمداد نموده است. واضح است كه آنها حقیقتا مادران واقعى مؤمنین نیستند، بلكه مراد خداوند متعال ارج نهادن به آنان بسان احترام به مادران خود مى‏باشد و ناگفته پیداست كه كسى با مادر خود ازدواج نمى‏كند، (سوره نساء، آیه 23 «حرّمت علیكم امّهاتكم و بناتكم و اخواتكم») . و اصلاً این كار نسبت به ساحت مقدس رسول اكرم(ص) جسارت و بى ادبى است كه كمترین التفات از این سنخ به همسران آن حضرت داشته باشیم. لذا خداوند متعال در قرآن كریم مى‏فرماید: شما حق ندارید رسول خدا را اذیت و آزار رسانید و هرگز حق ندارید بعد از آن حضرت با همسران آن حضرت ازدواج كنید این كار نزد خداوند متعال بسیار بزرگ است «... و ما كان لكم ان تؤذوا رسول الله و لا ان تنكحوا ازواجه من بعده أبدا ان ذلكم كان عندالله عظیما»، (سوره احزاب، آیه 53) . بلكه حتى براى خود همسران پیامبر نیز محدودیت‏هایى قرارداده شده است كه براى سایر بانوان منظور نكرده است، (سوره احزاب، آیات 29 تا 34). استاد شهید مطهرى ضمن اشاره به این نكته، به بعد سیاسى آن نیز توجه داشته مى‏فرماید: در قرآن كریم درباره زنان پیامبر، دستورهاى خاصى وارد شده است. «یا نساء النبى لستُنَّ كأحد من النساء» ؛ «شما با سایر زنان فرق دارید ». اسلام عنایت خاصى داشته است كه زنان پیغمبر، چه در زمان حیات آن حضرت و چه بعد از وفات ایشان، در خانه‏هاى خود بمانند، و در این جهت بیشتر منظورهاى اجتماعى و سیاسى در كار بوده است.

قرآن كریم صریحا به زنان پیغمبر مى‏گوید: ((و قرن فی بیوتكن ; در خانه های خود بمانید)). اسلام می خواسته است ((امهات المؤمنین)) كه خواه ناخواه احترام زیادی در میان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نكنند و احیانا" ابزار عناصر خودخواه و ماجراجو در مسائل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند. و چنانكه می دانیم یكی از امهات المؤمنین (عایشه) كه از این دستور تخلف كرد ماجراهای سیاسی ناگواری برای جهان اسلام به وجود آورد. خود او همیشه اظهار تأسف می كرد و می گفت دوست داشتم فرزندان زیادی از پیغمبر می داشتم و می مردند اما به چنین ماجرایی دست نمی زدم. سر اینكه زنان پیغمبر ممنوع شدند از این كه بعد از آن حضرت با شخص دیگری ازدواج كنند به نظر ما همین است; یعنی شوهر بعدی از شهرت و احترام زنش سوء استفاده می كرد و ماجراها می آفرید. بنابراین اگر درباره زنان پیغمبر دستور اكیدتر و شدیدتری وجود داشته باشد بدین جهت است. بنابراین فلسفه حرمت ازدواج با زنان پیامبر; احترام به رسول خدا(ص ) و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی دشمنان از نام و اعتبار كسانی است كه به جهت قرابت با پیامبر منزلتی در میان مسلمانان یافتند. توضیح آن كه : 1- در آیه 6 سوره احزاب خداوند متعال همسران پیامبر را مادر مؤمنین دانسته است ((وازواجهم امهاتهم)) و واضح است كه مادر جسمانی نیست تا مانند مادر انسان با او محرم باشند. 2- لذا همان طور كه احترام به پدر و مادر واجب است و ازدواج با مادر حرام است نباید با زنان پیامبر ازدواج كرد و این حكم اختصاصی در مورد زنان پیامبر(ص ) است كه در آیه 53 سوره احزاب می فرماید: ((و ما كان لكم ان توذوا رسول الله ولا ان تنكحوا ازواجه من بعده ابدا" ان ذلكم كان عندالله عظیما"; و شما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید, نه هرگز همسران او را بعد از خود به همسری درآورید كه این كار نزد خداوند عظیم است )).

در این جا این سؤال پیش می آید كه چگونه خداوند همسران پیامبر(ص ) را كه بعضی به هنگام وفات او نسبتا" جوان بودند از حق انتخاب همسر محروم ساخته است ؟ پاسخ این سؤال با توجه به فلسفه این تحریم روشن است . زیرا: اولا", چنان كه از شأن نزول آیه دانستیم , بعضی به عنوان انتقام جویی و توهین به ساحت مقدس پیامبر(ص ) چنین تصمیمی را گرفته بودند و از این راه می خواستند ضربه ای بر حیثیت آن حضرت وارد كنند. ثانیا", اگر این مسأله مجاز بود جمعی به عنوان این كه همسر پیامبر(ص ) را بعد از او در اختیار خود گرفته اند ممكن بود این كار را وسیله سوء استفاده قرار دهند و به این بهانه موقعیت اجتماعی برای خویش دست و پا كنند و یا به عنوان این كه آگاهی خاص از درون خانه پیامبر(ص ) و تعلیمات و مكتب او دارند به تحریف اسلام پردازند و یا منافقین مطالبی را از این طریق در میان مردم نشر دهند كه مخالف مقام پیامبر باشد (دقت كنید). این خطر هنگامی ملموس تر می شود كه بدانیم گروهی خود را برای این كار آماده ساخته بودند بعضی آن را به زبان آورده و بعضی شاید تنها در دل داشتند. از جمله كسانی را كه بعضی از مفسران اهل سنت در اینجا نام برده اند, طلحه است , (تفسیر قرطبی , ج 8, ص 5310). خداوندی كه بر اسرار نهان و آشكار آگاه است برای برهم زدن این توطئه زشت یك حكم قاطع صادر فرمود و جلو این امور را به كلی گرفت و برای تحكیم پایه های آن به همسران پیامبر(ص ) لقب ام المؤمنین داد تا بدانند ازدواج با آنها همچون ازدواج با مادر خویش است ! با توجه به آنچه گفته شد روشن می شود كه چرا همسران پیامبر(ص ) لازم بود از این محرومیت استقبال كنند؟ در طول زندگی انسان گاه مسائل مهمی مطرح می شود كه به خاطرآنها باید فداكاری و از خودگذشتگی نشان داد و از بعضی از حقوق حقه خود چشم پوشید, به خصوص این كه همیشه افتخارات بزرگ مسؤولیت های سنگینی نیز همراه دارد, بدون شك همسران پیامبر(ص ) افتخار عظیمی از طریق ازدواجشان با پیامبر(ص ) كسب كردند, داشتن چنین افتخاری نیاز به چنین فداكاری هم دارد. به همین دلیل زنان پیامبر(ص ) بعد از او در میان امت اسلامی بسیار محترم می زیستند و از وضع خود بسیار راضی و خشنود بودند و آن محرومیت را در برابر این افتخارات ناچیز می شمردند. دومین آیه مورد بحث به مردم شدیدا" هشدار داده می گوید: اگر چیزی را آشكار كنید یا پنهان دارید خداوند از همه امور آگاه است ((ان تبدوا شیئا" او تخفوه فان الله كان بكل شیء علیما)).

 گمان نكنید خدا از برنامه های ایذایی شما نسبت به پیامبرش با خبر نیست , چه آنها كه بر زبان جاری كردند و چه آنها كه در دل تصمیم داشتند همه را به خوبی می داند و با هر كس متناسب كار و نیتش رفتار می كند.
این متن میتواند جواب همه شبهاتی باشد که برای ازدواج پیام اکرم (ص) پی ریزی میشود و این را بدانیم که هدفق دشمن از اینگونه شبهات این است که اولا اعتقادات جوانان را با اینگونه شبهات سست کنند تا به آن هدف شوم خود برسند